Twarde liczby wyglądają imponująco: ponad 500 wystawców z Polski i 17 krajów świata, w pięciu pawilonach wystawienniczych, z dużym rozmachem zaprezentowało ponad 600 marek i prawie 200 rynkowych nowości. DZIĘKUJĘMY!
Patrząc na atmosferę jaka panowała na tegorocznych Targach Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu GARDENIA można śmiało powiedzieć, że wiosna już nadeszła! A do tego pojawiła się w pełnej krasie przynosząc całe bogactwo nowości produktowych i to zarówno kwiatów, roślin, ale także narzędzi, akcesoriów i małej architektury ogrodowej.
To wszystko sprawie, że zakończona właśnie ósma edycja GARDENII w opiniach zdecydowanej większości zwiedzających, należała do tych najbardziej udanych. Czy zatem 22 237 targowych gości może się mylić? Warto podkreślić, że w tym gronie znaleźli się przedstawiciele wszystkich stowarzyszeń i grup branżowych, dziennikarze pism ogrodniczych oraz prezenterzy prowadzący najbardziej popularne w Polsce programy telewizyjne o tematyce ogrodniczej oraz osoby zawodowo zajmujące się ogrodnictwem, a także prawdziwi miłośnicy zieleni. Najliczniejsza grupę stanowili jednak przedstawiciele branży: właściciele i pracownicy centrów, hurtowni i sklepów ogrodniczych, generalni wykonawcy terenów zieleni oraz projektanci i architekci krajobrazu.
– Ogromnie cieszy nas 40 procentowy wzrost profesjonalnych zwiedzających, który może być dowodem na to, że wypracowana wspólnie nowa formuła targów – zakładająca dwa dni branżowe i jeden dedykowany szerokiej publiczności – okazała się trafionym pomysłem – podkreśla Jakub Patelka, dyrektor targów GARDENIA
Organizatorom, czyli Międzynarodowym Targom Poznańskim udało się skupić w jednym miejscu i czasie największych liderów oraz przedstawicieli wszystkich sektorów ogrodnictwa. Tym samym GARDENIA umocniła swoją pozycję jako najważniejszego w Polsce spotkania branży.
Zwiedzający z zainteresowaniem oglądali nie tylko najnowsze rośliny i produkty, wśród których znalazło się 11 tych wyjątkowych, wyróżnionych Złotym Medalem Międzynarodowych Targów Poznańskich. Uwagę targowych gości zwracały również specjalnie zaaranżowane patia, miejsca wypoczynku i przestrzenie tematyczne. Takie jak stworzone w pawilonie 3a, przez firmę GRARTE, „Kreatywne Podwórko” będące świeżym spojrzeniem na publiczne przestrzenie miejskie. Centralnym obiektem „podwórka” był taras drewniany o nietypowym kształcie. Najmłodsi zwiedzający mogli natomiast korzystać z alternatywnego placu zabaw, którego głównym elementem były sztuczne wyniesienia terenu, „ekologiczny” labirynt z kartonów, stół do gry w ping-ponga, piaskownica i trampolina. W projekcie uwzględniono także siłownię zewnętrzną.
Tegoroczna GARDENIA to także ogromna liczba wydarzeń towarzyszących, konkursów i szkoleń, które nie mogłyby się odbyć bez dużego zaangażowania partnerów targów GARDENIA – stowarzyszeń branżowych, poszczególnych wystawców oraz mediów. Warto wspomnieć tu chociażby, współorganizowane przez redakcję czasopisma „Zieleń Miejska”, seminarium „Miejska Sztuka Ogrodowa”, którego zadaniem było pokazanie jak kształtować krajobraz miasta. W spotkaniu wzięła udział m.in. Dorthe Romo – międzynarodowy autorytet wygłaszający prelekcje na całym świecie. W Poznaniu mówiła o projektowaniu zgodnie z naturą, czyli według zasad zrównoważonego rozwoju.
Chętni do udziału w warsztatach także mieli w czym wybierać. Marek Jezierski, współtwórca popularnego „Roku w Ogrodzie” emitowanego w TVP poprowadził warsztaty „Ogród marzeń tworzony z pasją”. Podczas spotkania można było uzyskać odpowiedzi na pytania związane z ogrodem, balkonem, tarasem a nawet domowym parapetem. W roli organizatorów wystąpiły firmy: Bayer, Compo, Fiskars, Marolex, Plantpol i Vilmorin. Natomiast Katedra Sztuki Krajobrazu SGGW w Warszawie współorganizowała warsztaty „Ogród na poziomie” podczas których uczestnicy dyskutowali nad kształtem ogrodów i przydomowych ogródków.
Wśród konkursów organizowanych dla profesjonalistów największym zainteresowaniem cieszyły się te zorganizowane przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Twórców Ogrodów. W czasie pierwszego zatytułowanego „ZIELEŃ W MIEŚCIE” architekci krajobrazu, projektanci terenów zieleni, a także studenci mogli sprawdzić swoją wiedzę oraz kreatywność prezentując projekt zagospodarowania terenu rekreacyjnego w miejscowości Chludowo w gminie Suchy Las.
Natomiast drugi konkurs „ARANŻACJE – INSPIRACJE” polegał na zagospodarowaniu 12m2 ogrodu w taki sposób, aby zaprojektowana przestrzeń, nie tylko spełniała oczekiwania użytkowników, ale również nadawała niepowtarzalny styl zielonemu otoczeniu.
GARDENIA była także okazją do roboczego spotkania przedstawicieli wszystkich stowarzyszeń branżowych. Rozmawiali oni o możliwościach wypracowania form wspierania własnych i wspólnych inicjatyw oraz sposobach zwiększenia wpływu branży na działania legislacyjne. Swoje szkolenie „Zarządzanie biznesem ogrodniczym z głową”, a dotyczące optymalizacji cen i marż oraz pracy z trudnym klientem, mieli także właściciele i pracownicy centrów ogrodniczych. Szkolenia zorganizowało Polskie Stowarzyszenie Centrów Ogrodniczych.
Zwiedzający mogli także liczyć także na odrobinę zabawy. Witold Czuksanow – dziennikarz telewizyjny, współredaktor programu „Rok w Ogrodzie”, emitowanego w TVP prowadził bowiem Turniej Ogrodniczy „Zostań ekspertem ogrodnictwa”. Aby wygrać cenne nagrody ufundowane przez firmy: Agrecol, Cellfast, Kronen, Kwazar oraz
W. Legutko PH-N wystarczyło odpowiedzieć na pytania dotyczące ogrodnictwa. Dla prawdziwych miłośników ogrodów nie stanowiło to żadnego problemu. Natomiast na zwiedzających, którzy odwiedzili w jak najkrótszym czasie wybrane stoiska firm, zbierając jednocześnie punkty na specjalnej karcie konkursowej, czekał kupon rabatowy. Tak wyglądała właśnie „Gra w zielone” zorganizowana przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Twórców Ogrodów.
Tradycyjnie chętni mogli zrobić także zakupy na Kiermaszu Roślin, a niezdecydowani zapytać o radę ekspertów zieleni pracujących w Gardeniowym Pogotowiu Projektowym. Wsparciem służyli tam specjaliści z Katedry Terenów Zieleni i Architektury Krajobrazu Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Ponadto w sobotę 1000 pierwszych osób odwiedzających GARDENIĘ otrzymało upominek od Sponsora Głównego – firmy Kwiaty Polskie, którym była doniczka z bratkiem.
Targi GARDENIA, po raz kolejny, odbyły się pod patronatem Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Po raz drugi towarzyszyły im także Targi Produktów Świątecznych i Okazjonalnych SPECIAL DAYS.
http://gardenia.mtp.pl/
nastepna edycja już 26.02. 2015